A mesura que la producció intel·lectual, científica, docent, cultural o institucional de la UAB s’expressa cada cop més en documents digitals, qui se’n fa càrrec, de conservar, difondre i garantir l’accés perpetu a aquests documents?

Si els documents en paper (revistes, llibres, tesis, etc.) estan disponibles a les biblioteques de la UAB, els documents digitals necessiten un lloc que compleixi amb aquesta funció.  A la nostra universitat, aquest lloc és el Dipòsit Digital de Documents de la UAB, o DDD (http://ddd.uab.cat/),  que funciona amb el software lliure Invenio i que té com a funció que les publicacions digitals generades o produïdes per la UAB estiguin accessibles per sempre. És un servei institucional, gestionat pel Servei de Biblioteques i el Servei d’Informàtica.

Al DDD hi podeu trobar molts tipus de documents: Treballs de Fi de Grau, tesis doctorals, guies docents, exàmens, materials de curs, articles de revistes… l’accés és lliure i gratuït, sigueu membre de la comunitat UAB o no, tot i que hi poden haver col·leccions restringides. A més, la preservació digital d’aquests documents està garantida, i estan disponibles a curt, mig i llarg termini.

Mapa nombre descàrregues del DDD UAB.

Els documents que es depositen al DDD els classifiquen segons el tipus de material (tesis, articles, revistes, mapes, cartells, etc.) o, secundàriament, pel el seu origen
(grup de recerca, facultat o departament). El DDD permet cercar els més de 150.000 registres tant de manera genèrica (text lliure) com per camps específics (autor, títol, any o fins i tot al text complet del document), i acotar-la a una o més col·leccions.

Des del moment que la funció del DDD és garantir l’accés als documents allotjats, totes les polítiques i accions s’encaminen a garantir-ho des del compromís de la seva viabilitat financera fins a polítiques més concretes, com la correcta catalogació i organització dels documents, la preservació de la integritat dels fitxers, verificacions periòdiques… Com a novetat, el DDD per primer cop també allotjarà dades de recerca.

És una plataforma molt interessant la qual podem aprofitar no només els membres de la comunitat UAB sinó que persones de tot el món hi accedeixen, sent també una oportunitat per a la difusió professional i del coneixement.

Si voleu més informació sobre el DDD consulteu la guia: Consulta i personalització del Dipòsit Digital de Documents de la UAB o la pàgina web Open Access UAB.