La majoria de casos de plagi no són fruit de la intencionalitat o de la deshonestedat, sinó de la ignorància. Una ignorància sobre un aspecte clau de la feina acadèmica: citar correctament. Aquest plagi desintencionat es pot evitar si es reforça la importància en l’aprenentatge de tècniques de citació i, al mateix temps, s’aconsegueix rebaixar les temptacions de plagiar a propòsit.

Des de principis d’aquest curs acadèmic 2017-2018, s’ha completat el desplegament del que fins el curs passat era simplement una prova pilot. Es tracta de l’eina Urkund; un servei de detecció de similituds en els continguts digitals mitjançant un sistema de comparació que té com a objectiu la detecció, avaluació i prevenció del plagi en els treballs acadèmics que els estudiants han desenvolupat i lliurat al Campus Virtual.

Un cop lliurat el treball, es realitza un anàlisi del contingut per a determinar el grau de coincidència del mateix amb altres documents, tant els entregats per altres alumnes com disponibles a Internet,  per tal que el professorat pugui fer la seva valoració. Així doncs, l’ús d’Urkund té l’objectiu de facilitar la feina del professorat pel que fa a la detecció de plagis. Aquesta eina està integrada en el Campus Virtual de la UAB, basat en Moodle, concretament a l’activitat de Tasca (lliurament de treballs). Els formats d’arxiu suportat per Urkund són: .doc, .docx, .sxw, .pdf, .txt, .rtf, .html, .htm, .wps, .odt.

El professorat disposa d’un manual d’utilització en la secció d’ajuda del Campus Virtual i pot consultar una guia específica sobre com citar per a evitar el plagi. Si l’alumnat té dubtes sobre perquè cal citar i com evitar el plagi, pot consultar la següent guia.