Espai d'informacions i difusió
de les TIC a la Comunitat UAB

Comunitat, Notícies

Nou model del lloc de treball informàtic

[Article actualitzat el 6/2/2023]

La Universitat ha implantat un nou model del lloc de treball informàtic (els ordinadors de despatx) per procurar evitar atacs com el que vam patir l’octubre passat.

El model és d’aplicació per a tots els ordinadors de despatx de la UAB. Com a mesura de seguretat, així que sigui tècnicament possible només podran gaudir del 100 % dels serveis de la xarxa de cable de la Universitat els ordinadors que compleixin les condicions que s’expliquen a continuació. En aquest article expliquem que cal que feu per assolir aquest nou model.

Ordinadors Windows

Les condicions que cal complir són:

• Versió  Windows 10 actualitzada.  Amb l’horitzó proper de passar a Windows 11
  • Antivirus Defender activat

La manera més senzilla de complir aquestes condicions i les que pugui haver en el futur sense que hagueu de fer res és tenir el vostre ordinador gestionat per la DTIC. Podeu saber si ho està perquè tindrà el següent fons d’escriptori:

Si encara no el teniu gestionat, demaneu hora per a re-instal·lar-lo.

Si el vostre ordinador no s’ha actualitzat des de l’atac de l’octubre del 2021 les dades que tingui estan en risc i suposa també un risc per a la resta d’ordinadors de la xarxa.

Veureu que per re-instal·lar l’ordinador cal que sigui un model dels que surten en el formulari per demanar hora de reinstal·lació. Si el vostre ordinador no ho és cal que en compreu un de nou.

Els ordinadors gestionats del personal permanent es renovaran automàticament quan quedin obsolets segons els criteris de la DTIC amb càrrec a pressupostos centrals.

Ordinadors Linux

Amb l’objectiu de tenir el nivell de seguretat adequat i disminuir el risc de ciberatacs, cal que tinguin una versió del sistema operatiu amb suport i actualitzada.

Ordinadors Apple

Amb l’objectiu de tenir el nivell de seguretat adequat i disminuir el risc de ciberatacs, cal que tinguin una versió del sistema operatiu amb suport del fabricant i actualitzada.

Article Relacionat:
SUBSCRIVIU-VOS AL BLOG CANALTIC.UAB.CAT PER REBRE TOTES LES ACTUALITZACIONS I SEGUIU-NOS A TWITTER @TIC_UAB I A INSTAGRAM @TIC_UAB!
  1. Ramon Casals Costa

Hola, bon dia.

Està molt bé que ens recordin que hem de fer neteja i actualitzar els ordinadors, però la pregunta és: abans de que ens “planxin” un ordinador, és cert el que ens diuen ara que es pot copiar el seu contingut a traves d’un USB sense que passi el virus que presumiblement hi va entrar?

Moltes grácies

• Administrador CanalTIC

Hola Ramon,
      El que va afectar als equips corporatius no va ser un virus, sinó una comanda adhoc creada per a encriptar. Els fitxers afectats no es poden desencriptar, però els no afectats són perfectament vàlids.
      Es pot fer còpia dels fitxers no afectats a un USB, o al núvol, com millor es prefereixi, i després recuperar-los en el nou sistema.
      Salutacions!

Respon