Escolta l’article:

Des de CanalTIC sovint us demanem la vostra opinió sobre els articles que publiquem i us animem que ens feu arribar propostes de contingut o col·laboracions. És per aquest motiu que en aquest article cedim l’espai a una col·laboració externa.

Volem agrair, a Jordi Pradas López, estudiant de l’Escola d’Enginyeria de la UAB, que ens hagi fet arribar aquest article, en el qual ens explica com trobar informació personal nostra a Internet per conscienciar-nos del grau d’exposició que assumim.

Com pots fer servir el cercador de Google per trobar allò que vulguis i poder tenir cura de la informació personal que exposes a Internet

Hola a tothom! Soc un alumne d’Enginyeria Informàtica de la UAB i fa un temps vaig voler trobar tota la informació disponible sobre mi a Internet, amb la intenció de veure què podia saber qualsevol persona de mi i decidir si havia d’esborrar alguna cosa que no m’agradés o actualitzar informació que s’hagués quedat antiquada.

Desgraciadament, en cercar el meu nom i cognoms a Google, em van sortir 900.000 resultats dels quals (com ja us podeu imaginar) la majoria no tenien res a veure amb mi.

Això em va fer posar a investigar per veure si trobava una forma de delimitar la cerca a allò que realment estigués relacionat amb mi. I va ser així com vaig descobrir els Google dorks i, només amb el primer dork que us ensenyaré, la meva cerca va passar de 900.000 resultats a tan sols 2.

Què són i com funcionen els dorks de Google?

Els dorks són operadors que permeten condicionar la nostra cerca. Per exemple, les cometes dobles fan que només vegem resultats que continguin el text exacte entre cometes:

En canvi, si cerquem “canal tic visita les cabines d’interpretació” (sense UAB) obtenim el resultat següent:

Per començar a trobar la vostra informació, us recomano que proveu de cercar el vostre nom i cognoms entre cometes.

Com podreu veure en pàgines com https://support.google.com/websearch/answer/2466433, hi ha molts més dorks que podeu fer servir, però us en vull ensenyar alguns que us ajudaran a trobar la vostra informació personal a Internet.

Si voleu cercar informació sobre vosaltres només a Twitter, podeu fer servir el dork anomenat site:

Un altre dork que considero molt útil és el filetype, que us permet limitar els resultats a un tipus d’arxiu:

També pot ser interessant l’AND, que us permet combinar diferents dorks.

Ara que ja coneixeu el concepte, també podeu demanar un cop de mà al ChatGPT per elaborar la consulta que voleu fer amb els Google dorks.

Tot això, us pot servir per trobar informació com ara:

• Usuaris i contrasenyes dels vostres comptes.
  • Imatges i vídeos.
  • Adreces URL ocultes o difícils de trobar.
  • Documentació personal (DNI, telèfon, etc.).
  • Informació bancària.
  • Correus electrònics.
  • Càmeres de seguretat.
  • Tot allò que la vostra imaginació pugui cercar fent servir els dorks.

Amb qui puc contactar si la meva informació personal o privada ha quedat exposada?

Per acabar, i com a extra, si necessiteu ajuda o teniu dubtes sobre bones pràctiques de ciberseguretat, podeu contactar amb l’Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE) mitjançant el web https://www.incibe.es/linea-de-ayuda-en-ciberseguridad, el telèfon gratuït 017, el número de WhatsApp 900 116 117 o el compte de Telegram @INCIBE017.

SUBSCRIVIU-VOS AL BLOG CANALTIC.UAB.CAT PER REBRE TOTES LES ACTUALITZACIONS I SEGUIU-NOS A TWITTER @TIC_UAB I A INSTAGRAM @TIC_UAB!